arrow_back Vissza

Elektromos autók és lakhatás: készüljünk az otthoni töltésre!

Ma még nem feltétlenül térnek ki a lakáshirdetések az elektromos autók tölthetőségére. Pedig az elektromos autózás igen gyors ütemben terjed, és minden jel szerint egy évtized múlva már nem is lehet majd új, belsőégésű motorral hajtott autókat eladni. Ez a szempont tehát biztosan felértékelődik.

Többször hangsúlyoztuk, sőt, itt a blogunkban is foglalkoztunk már azzal, hogy a Trendo 11 lakáskoncepciójában milyen fontosak a zöld szempontok. Ez a kissé általános „zöldség” sok mindent takarhat, kedvező energiahatékonyságot, tetőkerteket, teraszokat, de akár azt is, hogy a lakásaink tömegközlekedési eszközökkel is remekül megközelíthetőek.

Minden szinten, szinte minden: zöld!

A fenntarthatóság, a környezetkímélő megközelítés ma már egy lakásprojekt minden eleménél fontos szempont lehet: anyagválasztásnál, szigetelésnél, energiagazdálkodásnál, és igen, még abban is, hogy a lakók milyen autókkal tudnak dolgozni járni. Na de mi köze ennek a kérdésnek magához a lakáshoz?

Például az, hogy mennyire segíti a ház, illetve a környék az elektromos autók egyszerű feltöltését. A mi projektünk ilyen: például az Etele Plázában lesz erre lehetőség, több tucat töltési hely várja a látogatókat. De nemcsak a környék miatt büszkélkedhetünk: a lakóparkunkat is úgy alakítjuk ki, hogy ott az elektromos autók feltöltése egyszerű és praktikus legyen.

Az általános vitát nem nyitjuk ki

Igen, tudjuk, hogy maga a nagy kérdés még nem teljesen eldöntött. Még mindig valódi viták zajlanak arról, hogy a belsőégésű motorhoz képest egy egész életciklust tekintve mennyivel kedvezőbb egy elektromos autó használata. Azt is sokan megfogalmazzák, hogy nem feltétlenül találta még meg az emberiség a legjobb, az egyetlen üdvözítő meghajtást, vízzel, gőzzel, nappal is zajlanak még ígéretes kísérletek. 

Abban is van igazság, hogy nagyon nem mindegy, hogy egy elektromos autóba a villamosenergiát miképpen állította elő a „rendszer”, ha az áramhoz szenet kellett égetni, akkor az elektromos autó összességében nem volt kibocsátásmentes, ha napenergia, vagy szélenergia állította elő a szükséges áramot, akkor viszont remek lesz az egyenleg. 

Valós viták, izgalmas jövőbeli irányok, de abban talán egyetérthetünk, hogy azért az elektromos autók környezetterhelése már ma is kedvezőbb, a felhasználás területén mindenképpen, és a lokális közösség számára nem csak az emisszió, de a zajterhelés csökkenése miatt is sokkal kedvezőbb. 

Electric car at charging station

Csak legyenek töltők!

A magyar villamosenergia-rendszerben örvendetesen terjednek a megújuló források (főleg a fotovoltaikus, vagyis a napenergia), és szépen terjednek az elektromos autók is (bár a térhódítás itt azért lehetne sokkal gyorsabb is). Az egész iparág feljövőben. Jobbak a menetteljesítmények, vannak állami kedvezmények az autók megvásárlására, és szerencsére, mert ez is egy nagyon fontos szempont, javul a töltőállomás-hálózat.

Ugyanakkor utóbbi kérdéskörnél még mindig meghatározó az is, hogy otthon, vagy a saját garázsunkban, vagy egy praktikusan kezelhető közösségi térben, miképpen tudjuk tölteni az autóinkat?

Mindez nem is feltétlenül csak pénzben kifejezhető kérdés. A fejlesztő számára van egy felelősségi aspektusa is, vagyis az engedélyeztetés, az áramszolgáltatóval közösen kialakított, megfelelő feltételek is fontosak, amiben jó esetben segítségre számíthatunk. A mi esetünkben a hagyományosnál nagyobb áramigény kezelésében mi, a lakópark fejlesztői már előre gondolkodtunk.

Az autók széles palettája

Az elektromos autók palettája igen széles, vannak azok az autómodellek, amelyek már nagyobb utakra, a Balatonra járásra is teljesen praktikusak, mások még továbbra is inkább városi autók, a fővárosi, vagy az agglomerációs közlekedésre alkalmasak, de ennél hosszabb távra még csak megkötésekkel használhatók.

A házi töltéssel jó esetben egyik verzió esetén sincsen semmi probléma, de ismét fontos hangsúlyozni, ez csak akkor igaz, ha megfelelő képesítésű szakember segítette a munkálatokat. A házi sufnituningnál jönnek a zárlatok, a túlmelegedés, a konnektor-, vagy vezetékolvadás, vagy az a probléma, hogy a nem megfelelő kapacitások miatt a gyakorlati élet rövid estéi (olykor csak éjféltől, reggel hétig) nem is elegendőek a száz százalékos töltésre.

Ha magunk csináljuk, soha ne spóroljuk meg a megfelelő villanyszerelőt, ha azonban profira bízzuk (munkahelyre, plázára, benzinkútra, vagy lakópark-építőre), legalább arra számíthatunk, hogy a hely adottságain elérhető maximumot kapjuk.

Sokféle információ

Aki elmerül a kérdésben, annak már több szakportál is segíthet az eligazodásban, ez talán a legnagyobb, a Villanyautósok linkje.

https://villanyautosok.hu/

Itt megismerhetők a különféle kategóriák, a slow, a fast, a rapid, illetve az ultrarapid chargerek, találhatunk térképeket, hogy hol, milyen sebességű töltővel találkozhatunk az országban, és persze remek okostelefonos applikációk is készültek, amelyek részletesen ismerik a legközelebbi töltési helyeket. 

Mindezzel csökkenthető a töltési idő, optimalizálható az útvonal, de azért a legnagyobb segítség mégis az, ha otthon vagy a munkahelyünkön megbízhatóan számíthatunk egy biztonságos és jó minőségű töltési lehetőségre. 

Utólag, vagy előre

Amikor döntünk, arra is érdemes gondolni, hogy a háztartás valamennyi gépe bírja a töltés idején jelentkező igényt. A háztartások alapból ugyanis nincsenek felkészülve egy elektromos autó töltésére. Aki pótlólagosan alakít ki ilyen kapacitást, annak hálózat-bővítésre és új csatlakozás kialakítására lehet szükség, mi úgy készülünk, hogy ez adott legyen, és ne igényeljen majd külön beruházást. 

A fogyasztóknak már arra is lehet gondolni, hogy 2035 után egyáltalán vásárolhatnak-e majd belsőégésű motorral hajtott autót. Az elektromos autók terjedni fognak, és ennek mindenki örülhet, ezzel párhuzamosan az otthoni kapacitásokat is fejleszteni kell, de úgyis fogalmazhatunk, hogy az elektromos autókra a háztartásoknak, az áramszolgáltatóknak, a vezetékes cégeknek, az autógyártóknak, de még az ingatlanfejlesztőknek is készülniük kell. Mi ebben hiszünk, és mi ezt is kínáljuk!

forrás:

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/trendohu/public_html_trendo11/wp-includes/functions.php on line 4759